Profeția care se împlinește de la sine

Standard

Citind articolul din „Adevărul” despre sistemul educațional din Finlanda mi-am adus aminte despre un experiment făcut de Robert Rosenthal și Leonore Jacobson bazat pe conceptul de profeție care se împlinește de la sine despre care am mai scris. Ideea acestei postări mi-a venit citind comentariile articolului care aveau un mesaj recurent: „Nu se poate, dom’le!” așa că nu voi vorbi despre sistemul finlandez de învățământ (la un moment dat am pus pe blog un film făcut pe acestă temă de BBC) și nici despre cel românesc, deși poate ar fi multe de spus.
În 1948 Robert Merton a lansat conceptul “profeției care se împlinește de la sine” (self-fulfilling prophecy) drept o previziune care devine adevărată datorită legăturii dintre credința în ea și comportament. Ceva mai târziu Rosenthal și Jacobson au condus mai multe studii în școli bazându-se și pe acest concept. Pe scurt: într-o școlă din fiecare clasă au ales, la întâmplare!, niște elevi despre care au spus profesorilor lor că au pot avea rezultate bune la școală în anii următori (că au un IQ ridicat și că au șanse să progreseze mult într-un timp scurt). După un an rezultatele acelor elevi erau mult mai bune, decât fuseseră în anul trecut, elevii progresaseră cu adevărat, se comportau mai frumos și aveau șanse foarte mari să aibă succes și în viitor. Mai mult decât atât chiar și profesorii arătau un real entuziasm în a lucra cu acești elevi, dovedind veridicitatea conceptului lansat de Merton. Morala acestui experiment e simplă și nu cred că mai necesită interpretări: Dacă adultul reprezentativ crede în tine, vei reuși!
Așa că schimbarea sistemului nostru de învățământ e un drum lung în care adulții – părinți, profesori, guvernanți – trebuie să încerce măcar să schimbe felul de a gândi, abordarea și așteptările procesului pe care-l inițiază.
Noi, ca părinți, putem învăța să ne învingem frica și să renunțăm încet încet la așteptările negative pe care le avem în legătură cu copiii noștri și să le înlocuim cu profeții pozitive pe care să le transmitem sincer copiilor noștri. Iar ca profesorii putem să nu mai așteptăm să se schimbe un sistem ca să fie mai bine, ci să ne schimbăm noi treptat în micro-sistemul pe care-l guvernăm: clasa.

Împotriva salariilor mizerabile, a sistemului corupt și aberant în care lucrează profesorii au tot dreptul să protesteze în stradă. Dar în toate acestea elevul nu are nici o vină și el nu trebuie să plătescă, în nici un caz, pentru așa ceva.

Advertisements

One response »

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s