Catharsis

Standard

“(…) aș fi avut nevoie de încurajare (…) În calitate de tată erai prea puternic (…) și pentru așa ceva eu eram prea plăpând (…) toată cugetarea mea se afla sub pecetea grea a persoanei tale (…) Până și aspectul tău fizic mă copleșea (…) eu eram slab, lipsit de vlagă, jigărit, tu – voinic, mare, gras (…) sentimentul că sunt un nimic (…) își are originea în influența exercitată de tine (…) Când mă apucam de ceva care nu-ți era pe plac și-mi prevesteai un eșec, respectul față de părerea ta era așa de mare încât (…) eșecul părea de neînlăturat. În fața ta îmi pierdusem încrederea în mine și în locul ei am căpătat sentimentul unei nețărmurite culpabilități. (…) Neîncrederea față de (…) lume, pe care încercai să o provoci în mine, (…) s-a transformat în neîncredere față de mine însumi și în permanentă teamă față de restul lumii (…) E drept că dragostea pe care mi-o arăta mama era nețărmurită, dar în mintea mea dragostea ei era independentă de tine (…) dragostea și devotamentul ei față de tine erau prea mari și o împiedicau să fie o putere spirituală de sine stătătoare și durabilă în lupta pe care o ducea un copil.”
(Franz Kafka, Scrisoare către tata, 1964)

Din păcate nu oricine poate să fie gândac într-o Metamorfoză ca să se elibereze măcar pentru scurt timp…

2 responses »

  1. mie transformarea in gandac mi s-a parut orice, doar o eliberare nu. dar e drept ca am citit nuvela la 20 de ani, cine mai stie cum vedeam lumea atunci… 🙂

    • Păi, nici mie nu mi s-a părut eliberare până nu am dat de citatul de mai sus și imediat m-am gândit la nuvela asta care vorbește despre aceleași sentimente ca și textul de mai sus și abia atunci am văzut-o ca pe o retrăire a unor dureri mai vechi.

Leave a Reply

