Cum să liniștim crizele de furie ale copilului

Standard

Repede-repede să notez aici o idee pe care am găsit-o într-o carte care va fi recenzată prin 2015 la cât de rapid mă mișc eu…

Am mai scris despre crizele de furie, am trecut prin ele (de-a dreptul prin, cale de scăpare nu prea a fost).  Când mă gândesc la a liniști crize de furie primul lucru care îmi vine în gând e reprimarea (un fel de împingere înăuntru a durerii, supărării, frustrării ca să nu deranjeze pe cei de la suprafață). Reprimarea, chiar dacă pare calea ușoară, e de fapt calea grea pentru copil, pentru dezvoltarea lui ulterioară, pentru adultul de mai târziu. Am aflat că furia se poate exprima și altfel decât prin urlete, plânsete, crize de isterie. Încă nu sunt convinsă că unele metode (lovitul unei perne, de exemplu) sunt chiar fără cusur (dacă mai târziu va simți nevoia să-și descarce orice fel de furie, nemulțumire, frustrare prin lovire??). Metoda despre care se spune că este cea mai eficientă este desenatul furiei. Adică în mijlocul urletelor îi dai copilului o foaie și un creion și îl rogi să deseneze cât de supărat/furios e. Dacă intensitatea crizei e prea mare și nu poate să deseneze, adultul încearcă să deseneze furios: cercuri, valuri, orice implică mișcări bruște și să întrebe copilul: Atât de furios te simți?  Mă gândesc că, în cazul acesta, și faptul că adultul încercă să-l înțeleagă pe copil, punându-se în locul lui, e de mare ajutor. Eu nu am încercat metoda asta, am aflat de ea destul de curând și cum acum suntem într-o perioadă serenă nu am avut nevoie, dar am înțeles că în majoritatea cazurilor copilul va dori să deseneze și asta îl va liniști.

Ideea e din cartea “How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk” de Adele Faber și Elaine Mazlish, soră cu cea despre care am scris aici. Din câte știu eu cartea nu e tradusă la noi (De ce, oameni buni, de ce?? O traduc eu!), mie mi-e extrem de dragă și sper să reușesc să povestesc despre ea mai mult cât de curând.

9 responses »

  1. 🙂 Ce-mi mai place entuziasmul tau!
    Anca, nu cumva te referi la “Comunicarea eficientă cu copiii” (publicata in ro de editura Curtea Veche)? Daca da, ai dreptate sa fii entuziasmata. Atat Adele Faber cat si Elaine Mazlish au fost “studentele” lui Haim Ginott..

    • Grați, despre asta zici? Nu e cea din articolul acesta, dar am scris și despre ea (am pus link mai sus). Eu chiar am căutat cartea la standul Curtea Veche de la Gaudeamus (mi-am luat Salome, datorita ție!) dar cei de acolo nu mi-au putut da informații.
      Îmi plac mult Faber și Mazlish, datorită lor l-am descoperit și eu pe Ginott.
      Dacă e vorba de cărți și copii sunt mereu entuziasmată 🙂

  2. Pingback: Book Depository | copiicuochidepoveste

  3. Pingback: HOW TO TALK SO KIDS WILL LISTEN & LISTEN SO KIDS WILL TALK (1) | copiicuochidepoveste

    • Dana, îți mulțumesc tare mult! Dacă ai ști cât am căutat cartea asta…..Am observat că nu se mai găsește pe net (chiar nu înțeleg de ce nu o reeditează, e o carte excepțională, fără exagerare) acum o să încep să o caut prin biblioteci.
      Mulțumesc!

Leave a Reply

