Waldorf

Standard

Binențeles că e plin netul cu informații despre educația Waldorf. Dar e și plin de întrebări cum e cu adevărat pedagogia Waldorf, de ce uneori nu funcționează. Ei despre aceasta ultimă dilemă care bântuie forumurile vom vorbi în postarea următoare 🙂 Acum vreau să prezint câteva informații despre pedagogia Waldorf:

–        Se bazează pe filosofia antropozofică a lui  Rudolf Steiner (suține existența a 3 stagii în dezvoltare: până la 7 ani când copilul învață prin descoperire, perioadă în care simțurile au un rol esențial în cunoaștere; între 7 și 14 ani când creativitatea și imaginația ating cote maxime și adolescența când se dezvoltă gândirea conceptuală)

–        În România e alternativă educațională la învățământul tradițional, deci sub tutelajul Ministerului Educației (nu tocmai bine)

–        Teoretic e gratuit. Practic e aproape ca în orice școală din România că de unde bani de materiale?

–        Disciplinele principale (limba română, limba maternă, matematica, fizica, istoria, biologia, chimia, geografia) sunt predate în cursuri de câte 3-4 săptămâni numite și epoci. Adică: o clasă va avea, de exemplu, primele săptămâni epoca de română ceea ce presupune studierea limbii române în fiecare zi de la ora 8 la 10 (fără pauză) după care vor avea cursuri obișnuite. Unele materii cu număr mic de ore se pot regăsi pe parcursul anului școlar doar în epoci pe când altele vor apărea și în cursurile non-epocă care încep la ora 10;

–        Strucura unei epoci (110 minute): partea ritmică (pregătirea pentru lecție cuprinde exerciții ritmice de mișcare, de vorbire, cântece, jocuri de rol); partea de învățare (se realizează în special prin descoperire); partea acțională (elevii pot lucra independent sau pe grupe/perechi) și partea narativă (basme, fabule, povestiri în funcție de vârsta elevului)

–        Profesorii evită folosirea manualului ca unică sursă de informare

–        La finalul fiecărui an școlar elevii primesc o caracterizare scrisă de învățător/profesor în care e prezentată evoluția sa în anul școlar, progresele sau greutățile întâmpinate

–        Susține învățarea prin imitație (mai ales în cazul preșcolarilor) și descoperire, precum și rolul imaginației și creativității în dezvoltarea personală

–        La grădiniță grupele sunt mixte (copii între 3 și 7 ani)

–        Materiile specifice pedagogiei Waldorf sunt: euritmia, învățarea unui instrument muzical din clasa 1 (de obicei, flaut), desenul de forme, ateliere de aplicații tehnologice

–        Serbările, activitățile extra-școalare, marcarea unor evenimente (sărbătoarea recoltei, de exemplu, unde picii de la grădiniță au cules nuci în loc să se producă obedient pe o scenă) implică neapărat și părinții

Dacă îmi mai aduc aminte ceva revin. M-am inspirat și dintr-o broșură a Federației Waldorf din România, iar dacă doriți să dezvolt vreo idee de mai sus, spuneți și se rezolvă 🙂 Despre modul în care sunt predate anumite materii găsiți informații interesante tot pe Wikipedia, dar cum spuneam pot dezvolta și eu dacă e cineva interesat.  Data viitoare povestim despre ce nu merge uneori în pedagogia Waldorf (normal, o viziune exclusiv subiectivă). Între timp Delfinul e super încântat de grădi și mă întrebă seara sau la sfîrșituri de săptămână dacă nu mergem la grădiniță. Mda.


11 responses »

  1. anca, eu iti multumesc pt orice aduci despre waldorf – ne gandim sa depunem si noi cereri de inscriere in primavara asta (pt la toamna). deocamdata, cam ce ar putea face in mom asta la gradi, face acasa. momentan ii amenajam camera ca toate sa-i fie la indemana, bine organizate, mobilier pe masura ei, atmosfera vesela (am picturit si peretii 🙂 ) in fine, asa fata are acces la toate, stie de unde sa si le ia, iar spatiul organizat o imbie sa le si aseze la loc.
    adica mergem pe genu`;
    http://www.gradinitamontessori.ro/metoda-montessori/specificulmetodeimontesori/

    sunt cu ocheanele pe subiect, astept si parerea ta proprie si personala despre w.
    btw, cam cum arata salile de gradi acolo?

    • Și pe mine m-au interesat grădinițele Montessori, dar din păcate în Cluj există doar una singură cu predare în limba maghiară (de prețuri nici nu am îndrăznit să întreb).
      Sălile de grădiniță de la Waldorf sunt tare calde: au jucării doar de lemn și în general decorațiuni din materiale naturale (lemn, pânză, etc) Grădinița din Cluj e nou construită și chiar arată foarte bine: modernă, dar și prietenoasă și caldă în același timp. Ceva în genul ăsta.

      • Tariful la Montessori in Cluj e simbolic, cam asa ca si contributia de asociatie la Waldorf. Dar ramane bariera lingvistica. Este doar in maghiara. Am experimentat noi cu baietelul, dar nu a mers, desi educatoarea si-a dat toata silinta sa-i fie bine acolo (noi nu suntem niciunul vorbitori de maghiara).

  2. Experienta mea teoretica cu Waldorf e una buna si calda. Experienta empirica e ca depinde nu atat de concept cat de oamenii care practica. Am intalnit gradinite si scoli Waldorf oribile si aceleasi Waldorf excelente ca relationare.

    Go for it daca te simti tu bine si copilul tau se va simti bine.

    Cu drag, Raluca

  3. Grați, și mie, și mie!!
    Raluca, mă pregătesc să-mi scriu părerea despre Waldorf și unul dintre motivele (din punctul meu de vedere) din cauza cărora Waldorful nu e funcțional e tocmai că nu se potrivește chiar tuturor plus că, da așa cum spui tu, oamenii care-l practică înseamnă foarte mult. Mulțumim mult pentru păreri!

  4. raluca, iti multumesc! sunt extrem de convinsa ca ‘omul sfinteste locul’; am pasit in institutii de invatamant cu filosofii si-mai-si, dar bucatareala efectiva era era ceva de groaza! si cand zic ‘bucatareala’, clar nu ma refer la haleala si la oale de gatit

    la noi e fix cum o vrea providenta – depinde foarte mult de traseul pe care-l voi avea pan` la viitorul loc de munca si-napoi. dar intre variantele pe care le avem, eu spre waldorf înclin

  5. Filozofia lui Steiner este pe alocuri inca “impietrita” in epoca din care provine (Steiner = pietrar :O) – dar e cu siguranta o alternativa excelenta in contextul educational din spatiul mioritic – si in plus are atatea lucruri minunate! Ce m-a deranjat pe mine era la gradinita tematica de gender: sunt exclusiv ingrijitoare de sex feminin care habar nu au sau ignora total cum e sa fii baiat, ierarhia era la loc de cinste intre ingrijitoare si pana la urma am ramas cu un gust de “secta” acru. Fetitele cuminti si papushoase erau perfecte in grupa cunoscuta de mine, baietii erau oroarea educatoarelor.

    Nu mi-a lipsit nici capacitatea de a media conflicte si nici pregatirea de a ma deschide la nou si chiar la bizar.

    Anca, scuze din suflet pentru negativismul meu la tema Waldorf, experientele astea m-au deziluzionat putin :O( Sunt convinsa ca nu peste tot e la fel de dogmatic si inadaptat la lumea din afara.

    Va doresc numai bine, urmaresc cu drag evolutia voastra.

    Raluca

  6. Dragă Raluca, în primul rând îmi cer scuze că răspund atât de târziu. M-am tot gândit dacă aș fi ales Waldorful într-un context în care învățământul românesc ar fi arătat cu totul altfel. Încă nu știu răspunsul. Acum ceva vreme poate aș fi zis vehement NU, dar multe dintre experiențele recente mi-au demonstrat că nu prea aveam dreptate. Să știi că paradoxal subscriu puțin la senzația aia de sectă. Am avut-o și eu, dar nu acum, ci în urmă cu ceva ani la o întâlnire mai îndelungată a mea cu Waldorful. Daaaaaaaar în multe cazuri tind să le dau dreptate și să recunosc că într-o foarte mare măsură ni se potrivește. Nu știu de ce acum totul mi se pare foarte liniștit și NATURAL. Și deocamdată ne place mult. Eu nu spun, ca mulți din Waldorf!, Waldorful e SINGURA metodă care se potrivește perfect copiilor, ci din contră îi văd și defectele, și lipsurile, dar punând în balanță toate spun că deocamdată e cea mai bună pentru noi. Și ne simțim tare bine acolo.

Leave a Reply

